“Onze camping moet ‘Oer en Stoer’ worden. We haken graag aan bij het door Marketing Drenthe ontwikkelde thema Oer.” Aan het woord is de tweeling Leonie en Renee Vorenkamp. De camping bezitten de jonge vrouwen weliswaar nog niet, maar wel zijn ze al in een ver gevorderd stadium van overname. Het businessplan vordert gestaag en gezien de toekomstige investeringen heeft het ambitieuze tweetal zich alvast aangemeld voor het REX-programma.

Toen buurvrouw Greet Oosterhuis, die samen met haar man eigenaar is van camping Zwanemeer in Gieten, in 2020 ziek werd en hun hulp inriep, sprong de tweeling direct bij. “We kennen Greet en haar partner Aernold Reitsma al ons hele leven. Aernold is de beste vriend van onze vader”, verklaart Leonie. Een jaar lang sprongen de jonge vrouwen bij en hielpen met alle werkzaamheden op de camping. “Dat deden ze zo enthousiast dat geleidelijk het idee ontstond om ze een overnamevoorstel te doen”, vertelt Greet. “Aernold en ik hebben geen opvolgers en de camping heeft een toekomstvisie nodig, die leidt naar 2040.”

Fiscus

Een betere opvolging is nauwelijks voor te stellen: Leonie en Renee hebben allebei International Hospitality Management gestudeerd. Leonie rondde het af met een master Business Administration en Renee heeft nog een marketingopleiding gevolgd. In overleg met een bedrijfsadviseur van het RET (Recreatie Expert Team) werd een slim financieel plan opgemaakt. Greet: “Door een deel van ons vermogen als een soort lening in de camping te laten, kan er snelheid worden gemaakt en hoeft er niet te worden afgerekend met de fiscus.”

Foodtrucks

“We nemen een prachtige camping over”, vindt Leonie. “Hij is goed onderhouden, ligt in het bos en vlakbij het dorp. We gaan er een echte boscamping van maken met meer verhuurverblijven zoals boomhutten, robuuste blokhutten en boshutten. Daarnaast willen we horecafaciliteiten opstarten, want die ontbreken nu nog. En het lijkt ons leuk om hier in het hoogseizoen ook foodtrucks te hebben.”

Seizoen oprekken

“Volgens ons past het REX-programma helemaal bij ons, want wij gaan voor een topcamping!”, aldus Renee. Met haar marketingervaring wil ze flink inzetten op beleving. ‘Het Oer/Stoer-element zal nog meer worden versterkt in de look and feel. Je kunt hier nu al kanoën en vlotvaren, maar we zullen ook allerlei activiteiten opzetten in het kader van natuur en educatie. We willen geen rechttoe, rechtaan verhuuraccommodaties. En de gasten moeten hier ook ’s winters terecht kunnen, zodat ons seizoen wordt opgerekt.”

Kruisbestuiving

“Het duurzaamheidselement, waar het REX-programma een flinke nadruk op legt, hadden we hier al ingezet”, aldus Aernold. “Een warmtepomp verwarmt het centrale voorzieningengebouw, de waterbesparende toiletten kennen een eco- heating-systeem, enzovoort.” Eigenlijk was het Greet die op het spoor van REX kwam. “Ik zag de online talkshow met Eric van Oosterhout. Dat sprak me erg aan en ik heb mijn enthousiasme gedeeld met Leonie en Renee. Zij hebben vervolgens onze camping aangemeld.” De zussen hebben vervolgens deelgenomen aan de online-innovatiesessie van Vitale Vakantieparken Drenthe. Dat heeft ze op het spoor gezet om in de toekomst een boomkruinpad te ontwikkelen op de camping. Leonie: “Out of the box-denken wordt door REX flink gestimuleerd, dat is hartstikke leuk.” “Deelname is zeker ook belangrijk voor het contact met andere ondernemers”, onderstreept Renee. “Er ontstaat een soort kruisbestuiving en dat leidt tot samenwerking. Met camping De Hondsrug is altijd al veel samengewerkt. Dat hoop ik voort te zetten in de ontwikkeling van een Geocachingtraject waarmee onze gasten alle mooie plekjes in de omgeving ontdekken.”