Binnen het programma Vitale Vakantieparken Drenthe zijn de gemeenten in the lead. Zij dragen potentieel excellente ondernemers aan. Het programmateam zorgt vervolgens voor professionele begeleiding en een financiële impuls. Marjolein Vos en Roger Langenbach runnen samen de camping De Lente van Drenthe in Gasselte. Zij werden door de gemeente voorgedragen en zijn nu deelnemers in het programma. We spraken beide ondernemers voorafgaand aan het seizoen.

De Lente van Drenthe is een camping die al geruime tijd bestaat. Marjolein en Roger namen het een aantal jaren geleden over en stonden toen voor de vraag: in welke richting gaan we het ontwikkelen? Er waren al meteen ideeën over het vernieuwen van de voorzieningen, meer sport en activiteiten en meer reuring. Het park was in de loop van de jaren letterlijk en figuurlijk nogal ‘dichtgegroeid’ met struiken en stacaravans. Om de nieuwe plannen te realiseren moest er een behoorlijke transitie plaatsvinden, rekening houdend met de wensen van bestaande én nieuwe gasten.

Ruimte maken

“We werken nu aan een Masterplan, waarin we de verhouding tussen de verschillende gasten gaan optimaliseren”, vertelt Roger Langenbach op het park, dat dan nog gesloten is. “We willen dat mensen die het park opkomen meteen tenten, caravans en actieve kampeerders zien, zodat ze het juiste recreatiegevoel krijgen. Om dat te realiseren moesten we eerst ruimte maken, door flink wat struiken te snoeien en een aantal stacaravans te verhuizen. Dat hebben we het afgelopen jaar al voor een deel gedaan. Het andere deel volgt dit jaar en de komende jaren. De vrijgekomen ruimte houden we open voor toeristen die een plekje zoeken. Deels met losse staanplaatsen voor tent en caravan en deels met onze eigen luxe Safaritenten, die we compleet ingericht verhuren.”

Luxe kamperen

“We maken op het park een duidelijke verdeling tussen vaste en toeristische gasten”, vult Marjolein Vos aan. “Mensen komen hier om lekker sportief en actief vakantie te vieren en dat willen we dan ook zichtbaar maken. De kampeermarkt verandert. Mensen willen graag luxe kamperen. Daarom zijn we een paar jaar geleden al gestart met de safaritenten, voor de glamping-liefhebbers. Nu gaan we nog een stap verder met onze woodcabins, dat zijn ingerichte tiny houses, waar mensen kunnen kamperen met het comfort van thuis. Dit zijn nieuwe markten, waar veel vraag naar is.”

Nieuw publiek

“Ons park heeft een perfecte ligging, midden in de bossen bij ‘t Nije Hemelriek, met de voormalige zandwinningsplas van ‘t Gasselterveld op loopafstand. Twee jaar geleden hebben wij hier het DX Adventurepark geopend (DX staat voor Drenthe Experience), het grootste open waterpark van Nederland, met een prachtige recreatieplas omringd door bos, een wit strand, azuurblauw water en allerlei waterattracties. Daarmee trekken we nieuw publiek: wandelaars, wielrenners, mountainbikers, gezinnen met kinderen. Dat smaakt naar meer!”

Meerjarenplan

Tonique Hollander is de adviseur die Marjolein en Roger begeleidt. Ze heeft jarenlange ervaring als manager van een groot bungalowpark en is daarmee de perfecte sparringpartner: “Samen praten we over het Masterplan. In goed overleg proberen we de ideeën op een gestructureerde manier in te passen en uit te voeren. Die plannen kunnen we natuurlijk niet allemaal in één jaar realiseren. Marjolein en Roger geven zelf aan waar ze hulp bij nodig hebben en wij denken actief mee. We zorgen voor informatie, innovatie en inspiratie en bieden financiële ondersteuning. Ook dat is belangrijk, want het doorontwikkelen van vakantieparken is kapitaalintensief. Vaak moet het geld eerst verdiend worden, voordat je het weer kunt investeren.”

Frisse blik

Roger: “Het dilemma waar we als ondernemers tegenaan lopen is dat we teveel wensen en ideeën hebben en dat we die niet allemaal tegelijk kunnen uitvoeren. Een masterplan geeft dan houvast, zowel voor onszelf, als voor de bank.” Marjolein: “Een ander voordeel van onze samenwerking met Vitale Vakantieparken Drenthe is, dat we nu concrete afspraken maken. Zelf word je vaak afgeleid door het dagelijks werk en dan leg je de plannen weer aan de kant. Tonique helpt ons om de vaart erin te houden. De samenwerking is fijn; we krijgen een frisse blik van buitenaf en een boost voor de komende vijf jaar!”